Vinye túra kép galéria

A galéria lapozós változatának a megtekintése.

Cuha-völgy Vinye

VĂ­rág dĂ­sz   «info» [865]

VĂ­rág dĂ­sz   «info» [908]

Bakony-túra 2006 Péntek

2006.07.07. Bakonybél - Zirc - Vinye - Likas-kő-barlang - Pápalátó-kő - Bejáró-barlang - Kőris-hegy - Bakonybél

• 07:00 Bakonybél, busszal Zircre, majd vonattal Vinyére
  • 09:00 Vinye vasútállomás
  • 09:40 Likas-kő barlang megkeresése
  • 10:30 Pápalátó-kő kilátás megcsodálása
  • 12:00 Bejáró-barlang felkereése, felmászas
  • 14:00 Kőris-hegy kilátó megtekintése, kilátás megcsodálása
  • 17:00 Bakonybél

A túra útvonala: Bakonybél - Zirc autóbusz - Zirc - Vinye vonat - Vinye Piros sáv turista jelzés Sárga sáv turista jelzés Zöld sáv turista jelzés - Hódos-éri üdülőházak Zöld sáv turista jelzés - Likas-kő Zöld barlang turista jelzés - Likas-kő Zöld sáv turista jelzés - Pápalátó-kő Zöld háromszög turista jelzés - Páalátókői-hegy Zöld sáv turista jelzés - Szent Lászlói-erdő Piros sáv turista jelzés Zöld sáv turista jelzés - Fenyőfő Piros sáv turista jelzés - Bejáró-barlang Piros barlang turista jelzés - Hálóvető-árok Piros sáv turista jelzés - Csárda-tető Piros sáv turista jelzés - Noszlopy-kunyhó romja Piros sáv turista jelzés - Csalános-árok Piros sáv turista jelzés - Levél-kúti-árok Piros sáv turista jelzés Sárga kereszt turista jelzés Zöld kereszt turista jelzés - Kőris-hegy Piros sáv turista jelzés Kék sáv turista jelzés - Eleven-förtés Kék sáv turista jelzés - Lipkai-út Kék sáv turista jelzés - Barátok-útja Kék sáv turista jelzés Zöld sáv turista jelzés - Kopasz-hegy Kék sáv turista jelzés Sárga sáv turista jelzés Zöld sáv turista jelzés - Bakonybél Zöld sáv turista jelzés - Bakonybél Sárga sáv turista jelzés

Vinye tájékoztató tábla
Egy szép hosszú túrának néztünk elébe. Barátaink megérkeztek a szállásunkhoz autóval. Innen kisiettünk a buszmegállóhoz, mert pár perc múlve ment a busz Zircre. Zircen a buszállomásról átsétáltunk a vasútállomásra. Itt megvettük a jegyeket, és a kis várakozást egy kappucsínó elfogyasztásával múlattuk. Az időben érkező szerelvény Vinyére fuvarozott el minket. Nagyon szép útközben a táj, olyan érzésünk volt, mintha egy kisvasúton utaznánk.

Köves patakmeder
Kellemes volt az utazás és valóban szép a Cuha-völgyi szurdok a vonatból nézve is. A kisvasút szerelmesei nézzenek el erre a vonalra is. A vinyei vasútállomáson leszálltunk a vonatról. Megnéztük az Öregbakony turistaháznál kihelyezett tájékoztató táblákat, majd nekivágtunk a napi terv teljesítésének. A Piros sáv turista jelzés Sárga sáv turista jelzés Zöld sáv turista jelzés együttes jelzésen kellett először egy aszfaltos úton eljutni. Az egyébként Fenyőfőre futó út viszonylag gyenge forgalmú volt ekkor. A Hódos-éri üdülőövezet elején a turista jelzések szétválltak. Mi a Zöld sáv turista jelzés jelzés mentén indultunk neki a domboldalnak.

Viharban kidőlt fa
Ugyan egy viharban kidőlt óriás fa megkerülése miatt kicsit elvesztettük a jelzést, de hamar meg lehetett találni a dombra felvezető ösvényt. A Zöld sáv turista jelzés folyamatosan emelkedik, míg el nem érjük a Zöld barlang turista jelzés turista útat, ami egy jobb oldalra történő kis kitérő. Olyan 100-200m-re van az előző utunktól a Likas-kő, a rendben tartott erdőben szabadszemmel is könnyen észre lehet venni. Mivel innen is kellett az azonosító szám az igazoló füzetbe, így mindenképp oda mentünk volna. Szerintem aki erre jár ne is hagyja ki, mert szép képződmény.

Likas-kő
A Likas-kőhöz való kis kitérő után visszatértünk a Zöld sáv turista jelzés turista jelzéshez. Innen az út nagyjából a domboldalban szinte vízszintesen haladt. A Rómer Flóris után elnevezett szakasz megkerüli a Szent Lászlói erdővel borított Pápalátókői-hegyet. Talán 1,5 km séta után a Zöld sáv turista jelzés jelzésről letérve megjelent a Pápalátó-kőhöz vezető Zöld háromszög turista jelzés jelzés. Mi természetesen márcsak az azonosító szám miatt is, elsétáltunk azon az ösvényen. Az idő egyébként nagyon kellemes volt, bár a nap az erdőben nem tudta mindenhol felszárítni a eső nyomát, így néha pocsolyákat kellett kerülgetni.

Pápalátó-kő
A Pápalátó-kő sziklaereszre érve értettem meg, hogy honnan kapta a hely a nevét. Ugyanis tiszta időben Pápáig is ellátni a helyről. Aztán ez függ persze a felnőtt fáktól is. Mivel kellemes helyet találtunk, ahol meg is lehetett pihenni, úgy döntöttünk, hogy az egyébként is aktuális reggelinket elfogyasztjuk itt fent. A reggeli után még desszertet is találtunk a közelben ugyanis egy teljes vad szamóca ültetvényt találtunk. A pihenő után leereszkedtünk a szikla alá vezető Zöld háromszög turista jelzés ami visszaért a Zöld sáv turista jelzés túra jelzéshez.

Tágas rét a Bakony lankáin
Az utunk röviddel ezután a Piros sáv turista jelzés jelzéssel találkozott, amin mi a közös útvonalon folytattuk az utunk. Erről a közös részről azonban pár száz méter után a Zöld sáv turista jelzés búcsút intett, és Fenyőfő felé vette az irányt. Nekünk nem volt betervezve, így a Piros sáv turista jelzés túra jelzést követve mentünk tovább a Hálóvető-árok felé. Itt nagyon figyelnünk kellett, mert a kétoldalt húzódó erdősávban nem lehetett felfedezni a bejáratot a Piros barlang turista jelzés turista jelzéssel jelzett Bejáró-barlang felé. Méregettük a térképen, hogy merre lehet, valamit a tereptárgyak segítségével nagyjából meg tudtuk a helyet határozni.

Bejáró-barlang
Rövid keresgélés után az erdőben már jól látszott a kitaposott ösvény, és utána a Piros barlang turista jelzés jelzést is megtaláltuk egy fán. A Kakas-hegy oldalában található Bejáró-barlanghoz vezető út folyamatosan emelkedett, néhol kicsit egyensúlyozni is kellett, hogy feljussunk. Maga a barlang már csak elnevezésébe az, ugyanis pár éve állítólag beomlott, és egy szikla takarja el a rést. Eltartott egy ideig, míg megtaláltuk az azonosítót ezen a helyen, mert a felfelé vezető úton volt egy fára festve, ahol épp a lábunk elé néztünk, és felfelé nem figyeltünk. A lényeg, hogy itt is jártunk.

Hálóvető-völgy
Vissztértünk a Piros sáv turista jelzés turista jelzésű útra, amely a Hálóvető-árokban haladt. Tovább folytattuk az utunk a következő állomás, a Kőris-hegy felé. Kis emelkedőkkel tűzdelt erdei ösvényen vezetett az utunk. Az út a Kakas-hegyet kerüli meg, de egy völgyben haladva. A kanyargós út a Dancs-árok mellett keresztezi a Piros kereszt turista jelzés jelzésű Zabolai kerékpár utat. Ezen túlhaladva szinte egyenesen vezet az erdőn át az utunk a Kék-hegy alsó részéig.

A Noszlopy kunyhó romjai
A Piros sáv turista jelzés mentén egy balos kanyar után elkezdünk lassan emelkedni a Kék-hegy csúcsának magassága felé. Az utunkba kerül egy fából készült kunyhó maradvány, ami a Noszlopy kunyhó nevet viseli. Ezzel az utunk néhány pihentető rész beiktatásával, de szinte folyamatosan emelkedik. Ezen a részen láttuk nyomát favágóknak, de sok kárt nem okoztak, csak egy Zsukkot hagytak at erdőben. Lassan közben fel is érünk a tetőre, vagyis inkább csak az utunk visz nagyjából egyenes talajon.

Út a Kőris-hegyre
A Csanálos-ároknál a Piros rom turista jelzés jelzést nem követjuk, de máris pontosabban ismerjük a pozíciónkat. Így a Sárga kereszt turista jelzés majd a Zöld kereszt turista jelzés jelzések megérkezése gyorsan jön egymásután. A közös Piros sáv turista jelzés Sárga kereszt turista jelzés Zöld kereszt turista jelzés jelzés mind a csúcsra igyekeznek. Az utolsó szakaszon csatlakozik jobbról a Kék sáv turista jelzés turista jelzés is, de akkor már csak feljutni akarunk az utolsó kaptatón. Meredek, de azért jól járható az ösvény, nem jelent igazán gondot nekünk.

Karbantatás alatt az  adótorogy a Kőris-hegyen
Végre fent vagyünk a csúcson. A Kőris-hegy tetején áll egy kilátó is, 3 emeletes, ha jól emlékszem, felmászuk, és megcsodáljuk a szép kilátást. A közelben lévő adótorony gömb kupolája most épp nem volt fenn, mert karbantartást végeznek a tornyon. Keresgetjük minden felé az igazoló kódot, de nem találjuk. Erre újra elolvasva a tájékoztató füzetet rájövünk, hogy itt a Kőris-hegy Kék-túra pecsétet kell használni az igazolásra. Vizet sajnos nem tudunk vételezni, mert nincs a toronynál a biztonsági őr pedig nem ad.

Csendes szálerdő
A Kőris-hegytől a Kék sáv turista jelzés Piros sáv turista jelzés mentén jöttünk lefelé a bitumenes utat követve ereszkedik a jelzés. Egy részen ugyan megviccel minket a Kék sáv turista jelzés jelzés, de hamar megtaláljuk, és azon indulunk tovább, miután a pirossal szétváltak egy kanyarban. A Lipka-út nevű úton haladunk, itt megy a jelzés. A folyamatosan lefelé tartó útvonal egy kicsit unalmas, de legalább nem fárasztó. A nálunk lévő szalonnát és kolbászt nem tudjuk megsütni, mert nem akadt utunkba sütőhely.

Keskeny ösvény
Egyik túrázó hölgynek feltörte a lábát a bakancs, így ezen a részt már nagyon megszenvedete. A lefelé jövetel során a lába előre csúszott, és ettől kezdve nyomta az ujjait. Szerencse, hogy ez a végefelé jött ki a túrának. Nem volt nagy távolság már hátra, így amellett döntöttünk, hogy gyorsan hazaérünk, hogy lemosdhassunk, átöltözhessünk és elmegyünk az étterembe vacsorázni. Már tulajdonképp teljesítettük a mai célkitűzést, ez a pár km volt hátra a faluig. Közben egyre csak közeledtünk, és a Barátok útjánál a Zöld sáv turista jelzés is bejelentkezett.

Tüzelő a falu szélén
A Barátok útja részen nagyrészt ki lettek a fák vágva, így kis bokrok között kellett lefelé haladni. Az út hamarosan leért a Sárga sáv turista jelzés turista jelzést is magán hordozó aszfaltos útra, így szinte egyenes talajon haladtunk tovább. A harmas színkombinációból a Zöld sáv turista jelzés vált ki a falu közepénél balra egy patakon keresztül, majd kis emelkedő után újra a házak között voltunk. Pótoltuk a folyadék szükségleteinket a helyi ABC-ben, majd hazasétáltunk, és megfürödve, átöltözve indultunk vacsorázni. Kellemesen fárasztó, hosszú túra volt. Mindenki jó érezte magát.