Túra leírások, turista információ, élmény, ismertető

Pilis-hegység túra leírás

2004-12-19 :: Rám-szakadék túra Rám-szakadék túra alulról felfelé. Dömös :: Rám-szakadék :: Lukács-árok :: Dömös
2005-04-17 :: Pilisszentkereszt - Rám-szakadék - Dömös Pilisszentkeresztrõl indulva Dobogókõn kersztül a Rám-szakadékon leerszkedve Dömösre vitt a túra.
2005-08-06 :: Lukács-árok túra Lukács-árok túra. Dömös :: Lukács árok :: Pilismarót
2005-11-22 :: Prédikálószék Túra a Prédikálószékre. Elég nagy köd volt, így a kilátásban nem tudtunk gyönyörködni.
2005-12-17 :: Pilisszentlélek Egy rövid pilisi túra Hután. A faluból indultunk és oda is értünk vissza
2007-09-09 :: Klastrompusztai körút Pilisszentléleken álltunk meg autóval. Onnan átsétáltunk Klastrompusztára, majd vissza egy másik ösvényen. Erõs szél fújt.

Pilis: Rám szakadék 2005.12.19

2004.12.19. Az első túra hosszú idő után. A Pilisbe mentünk Dömös községbe, ahonnan már nincs messze ez a csodálatos természeti csoda sem.

Kezdjük azonban az elejéről. December elején a tél beköszöntével ráébredtem mennyire hiányzik a mozgás az életemből és kellene ez ellen valamit tenni. Természetesen eszembe jutott milyen kellemes élmény volt a szabadban, a túrák alkalmával. Beruháztam hát egy Fuji FinePix S3500 digitális fényképező gépre. Majd a barátnőm szüleinek lakhelye meg is határozta az első túrázási célpontot. Ez lett a Rám-szakadék.

A képek minőségében lehet kivetni valót találni, de kérem ezt nézzétek el nekem, mert a 2 napos gépet és tulajdonképpen a fényképezés tudományát sem ismertem még.

Dömös főtere - 2005.08.08-án
13:00 - Indulás. Kisebb technikai (munka) csúszások és a nagyon finom ebéd után elindultunk Dömös központjából, hogy meghódítsuk a tájat és túl legyünk az első fizikai próbatételen.

Dömös falu vége, kivezeő szakasz a Rám szakadék és a Lukács árok felé
13:15 - Falu vége. Gyönyörű település Dömös, ha még nem járt ott valaki nagyon tudom ajánlani. Szinte összenőtt az erdővel a település, így észrevétlenül jutottunk át a faluból az erdőbe.

13:20 - Az erdő. A dél felé vezető aszfaltos, majd kövezett úton haladva lassan a dombok és az erdő ölelő karjaiban kötöttünk ki. Én, aki a Bükk szépségéhez szoktam, szinte újdonságként éltem meg a természet apró csodáit. Minden bajunkat egy szempillantás alatt magunk mögött hagytuk és csak a körülöttünk lévő természettel tudtunk foglalkozni.

Híd amely alatt a Rám szakadékból jövő patak folyik át.
A turista jelzések ezen a részen jól láthatóan fel voltak festve, kétséget nem hagyva afelől, hogy jó helyen járunk. Lassan megpillantottunk egy patakot, amely csendesen folydogált az út mentén. Aztán elérkeztünk egy hídhoz, amely mellett már az erdőben kezdett el vezetni az út.

A patak a sziklát rombolja, ezzel alakítva ki a képet
13:30 - A kis patak. A patak az évek során bebizonyította a köveknek, hogy feltartóztathatatlanul és bármilyen módot is kelljen választania el fogja érni a célját, a Dunát. Világossá vált számunkra, hogy ez az a patak, amely részben munkájával létrehozta a Rám-szakadékot. Itt elmesélem a Rám-szakadék nevének a történetét, ahogy én vissza tudom adni: egy rabló garázdálkodott a közeli településeken. Egyszer mikor lebukott e tettében, efelé az erdő felé vette az irányt. Mivel nem ismerte a környéket, így hamar csapdába került és állítólag mikor megtalálták a fölé meredező sziklák tövében, akkor is még azt mormolta, hogy ez a szakadék rám-szakadék. :) Lehet a történet egy kicsit sántít, de jól hangzik.

A havas Rám-szakadék
13:50 - Az idő gyönyörű volt, de sajnos tél derekán járva számítanunk kellett, hogy hamar besötétedik. Így viszonylag kevés időt tudtunk a nézelődéssel tölteni. A Pilisben szépen megmaradt az a kis hó, ami addig leesett, és a hőmérséklet is elég alacsony volt. Ennek hatására a patak egy idő után már csak egy felszíni jégréteg alatt csordogált. A csend és a kis patak csobogása minden relaxációs technikát felülmúlt. Egy erdőjáróval találkoztunk utunk során, így meggyőződhettünk a segítségével, hogy az utunk a patak medrében kell, hogy folytassuk. Míg mi tettünk egy rövid sétát még az egyik dombra, addig ő el is haladt a Rámon felfelé. Kis tétovázás után úgy döntöttünk Tündével, hogy utána megyünk és megpróbáljuk meghódítani a szakadékot.

A kis patak csendesen csobogott
14:30 - A meder. Végig a patak medrében kell haladni. Mi a jég és a kiálló sziklákon átmászva sétáltunk be egyre mélyebben a szakadék belsejébe. A sziklák egyre jobban tornyosultak fölénk, mintegy jelezve, hogy itt ők az urak, mi csak behatolók vagyunk. A kövek és elrendezésük teljesen természetes, így a könnyen sétálható szakaszok és a nehezen járható ösvények váltották egymást. Kisebb és nagyobb kövek egyaránt megtalálhatóak a Rám-szakadék medrében.

A patak kövek és jég
15:30 - A sziklák. Véget nem érő útnak tetszett, pedig talán csak 0,8km az út a szakadék mentén. Mégis a jég, a csúszkálás és az árnyékban már megbúvó hideg kezdte az erőnket felemészteni. Eljutottunk az első nehéz szakaszhoz. Itt egy kb. 1,8m magas sziklára kellett felmászni a patak medrében. Itt kellett először szembesülnünk azzal, hogy sajnos elég elhanyagolt állapotban van ez a túra útvonal. Hiányoztak a láncok, amelyről hallottunk és a sziklából csak rozsdás karikák és csonkok álltak ki árván.

Sziklák a  Rám-szakadékban
Egy 10cm átmérőjű fatörzs volt a patakba támasztva, ezen fel tudtunk jutni a sziklára. Ekkor még nem sejtettük, hogy mi vár még ránk. A következő szakaszon megvoltak a láncok, így kevesebb problémát okozott a mászás, igaz itt meg a jeges szikla miatt csúszkáltunk. Ekkor már azt gondoltuk rosszabb nem jöhet, de tévedtünk. Az utolsó szakasz lezárásaként egy újabb fatörzs és egy kb. 3m-es sziklafal zárta az utunk. Kicsit már fáradtak voltunk, így az újabb próbatételnek nem örültünk. Elgondolkoztunk rajta, hogy visszafordulunk, de úgy ítéltük meg, hogy a lefelé tartó út sem lenne könnyebb, így felmásztunk .

A Rám-szakadék teteje
16:00 - A tető. Nem tudom azt mondani, hogy nem volt megkönnyebbülés a feljutás, és hogy legyőztük a szakadékot, azonban lelkileg és fizikailag is megtörve értünk fel a tetőre. A csodálatos kilátásban már nem nagyon tudtunk gyönyörködni, mert későre járt. A szülők is aggódtak, így ránk is ránk ragadt az ijedség, hogy ránk fog az éjszaka köszönteni az erdőben, amit nem nagyon ismerünk. Megindultunk hát a Lukács-árok felé bízva abban, hogy az utunk könnyebb lesz. Itt szintén volt egy kis problémánk, hogy kidőlt fáktól nem találtuk meg először a helyes utat. Mire megtaláltuk újra találkoztunk túrázókkal, akik megerősítettek abban minket, hogy jó irányban haladunk.

Este a Rám-szakadék tetején
16:30 - Este az erdőben. Meg kell, hogy állapítsuk, hogy az alapvető túrázási szabályok porba tiprásával elég későn indultunk neki az ismeretlennek. Ennek az lett a következménye, hogy ránk esteledett, a megfagyott hó szinte jegesre keményedett, és nagyon csúszkáltunk. Aki jár a Lukács-árok felé, az láthatja, hogy az ösvény csak kevésbé meredek, mint a domboldal, ahol vezet le a völgybe. Nagyon lassan haladtunk és néha veszélyesen megcsúszva, csúszkálva haladtunk lefelé. Kicsit meg is ijedtünk a gondolattól, hogy ott ragadunk, de aztán összeszedtük magunkat, szereztünk botokat a domboldalról és azokra támaszkodva jobban, biztonságosabban tudtunk lefelé haladni. Mire a teljes téli-holdvilágos-erdőbeli este ránk borult már szerencsére - mint utólag kiderült - a turista ösvény végéhez közel jártunk.

A patak a Lukács-árok mélyén
17:10 - A másik patak. A Lukács-árok oldalát is természetesen egy patak alakított a ma látható formára. Igaz mi semmit sem láttunk már belőle, csak követtük az utat, és a patak játszott velünk, ahogy szlalomozott körülöttünk, így kikényszerítve belőlünk, hogy mindannyiszor keljünk át rajta. Tavasszal újra el fogunk menni, mert jó lenne megnézni, akkor milyen, egyáltalán, hogy milyen :).

Lukács-árok levezető út
17:30 - A hold. Az erdőben volt annyi szerencsénk, hogy a fák lombkoronáján keresztül bevilágító holdfény fehérre meszelte előttünk az utat. Azonban kifelé menet az erdőből és megpillantva a holdat, úgy gondolom, hogy még nem voltam ennyire boldog és megkönnyebbült. A lefelé út csendes volt, kínozott a tény, hogy ilyen hibát el tudtam követni, hogy szinte tapasztalat nélkül egy teljesen idegen helyre ilyen későn indultunk el. Ez az én hibám volt, tanultam én is belőle és ezek után sokkal körültekintőbb leszek.

18:00 - Dömös. Újra a faluban voltunk, hazaértünk. Megkönnyebbült mindenki.

Egy dologról még nem írtam a túra kapcsán, csak részleteket a mesém közben, ezért pár dolgot szeretnék mások figyelmébe is ajánlani:

• A Rám-szakadék felső végén még figyelmeztetett egy tábla: A Rám-szakadék élet- és balesetveszélyes így tilos ott túrázni. Ezt sajnos az alsó részről valaki leszedte, igaz nem is tartom a legmegfelelőbb megoldásnak, hogy egy A/4-es papírlapon legyen ez közölve!
  • A láncok a legveszélyesebb szakaszokon hiányoztak!
  • Az útvonal sajnos elhanyagolt, így egyes részeken hiányosak a jelzések. Persze egyértelmű, hisz az árokból nem lehet kijönni.
  • Mindenképp javasolt tapasztalt vezető kísérettel menni.

Hogy a dátum is újra szerepeljen, mindezt 2004.12.19-én tapasztaltuk. Tünde és Joe

Szintén a Rám-szakadékban haladó túra képeket találhat a következő galériában: Pilis - Pilisszentkereszt kép galéria.

A túrához kapcsolódóan a Lukács-árok túra kép galériát is ide kapcsolom: Pilis - Lukács-árok kép galéria.

Hamarosan innen linkelve megcsinálom a pilisszentkereszti túrát is, mikor Pilisszentkeresztről mentünk fel Dobogókőre, majd a Rám-szakadékon keresztül le Dömösre.

{2005.01.15} Sérült turista mentése a Rám-szakadékból 2005. január 15-én szombaton délután fél 5 magasságában riasztást kapott a BMSZ, miszerint egy súlyosan sérült fiatalember fekszik órák óta a Rám-szakadékban. Szerencsére aznap a Mátyás-hegyi barlangban gyakorló túrát tett a tagság elsősorban újoncokból álló része így az ott jelenlévőmintegy 20 ember azonnal, teljes felszereléssel a helyszínre sietett ahol a közelben lakó további tagok csatlakoztak hozzájuk. Néhány kisebb tereplépcsőt követően, ahol kötélen kellett ereszteni a hordágyat a "főágban" a turistaúton viszonylag kényelmesen és gyorsan értük el a betonút elején a sorompónál várakozó mentőautót ahol az áldozatot vákuumágyba fektették és elvitték. http://www.caverescue.hu/mentesek/mentes20050115_ramszak.html

{2005.09.26} Nagyon szomorú dolgot hallottam, majd képeket is láttam róla. Ez pedig az, hogy a rám-szakadék túrának a különlegességét, és szépségét sárba tiporták 2005. augusztusában, korlátot és létrát szereltek fel. Érdekes módon arra nem volt pénz sokáig, hogy a láncos szakaszt felújítsák, de arra lett, hogy rozsdamentes korlátot, és létrát építsenek a szakadékba. Mostmár bárki teljesíteni tudja a túrát. :( Gondolom hamarosan akadálymentesítik a szakadékot, lebetonozzák az alját. Majd ezen is tovább haladva bitumenezik, majd autók áthajtására is alkamass teszik. A különleges mivoltát csorbították meg ezzel a túrának...

{2006.10.07} A Rám-szakadéknál kapnak emléktáblát a műegyetemi tűzben meghalt tűzoltók Emléktáblát avatnak fel jövő szombaton a Rám-szakadéknál a műegyetemi tűzben hősi halált halt tűzoltók emlékére.

{2007.05.01} Rosszullét okozta a Rám-szakadékban megtalált férfi halálát Egy idős férfi halt meg a Dömös melletti Rám-szakadék 20 méter mély részében, miután kirándulás közben rosszul lett - tájékoztatta az MTI-t kedden a megyei katasztrófavédelem ügyeletese. A katasztrófavédelem tájékoztatása szerint a férfi halálát rosszullét okozta. A 80 év körüli ember sétálgatott a 20-30 méter mély szakadékban, amikor rosszul lett és meghalt. Az esztergomi tűzoltók hordággyal és mentőkötelekkel emelték ki a szakadékból a szerencsétlenül járt embert. A rendőrség az ügy kivizsgálását államigazgatási eljárás keretében folytatja. (MTI)

{2013.10.24} Úgy néz ki, lehet még fokozni: A Pilisi Parkerdő Zrt. új tanösvényt alakított ki a Rám-szakadékban és megállapodást írt alá a dömösi önkormányzattal, valamint a Duna-Ipoly Nemzetipark-igazgatósággal a térség természeti értékeinek bemutatásában való együttműködésről. Rám-szakadék tanösvény

{2013.11.01} Egy lezuhant turista mentése közben életét vesztette egy esztergomi tűzoltó a Rám-szakadékban péntek este. Egy kirándulócsoport egyik tagja zuhant a szakadékba, a tűzoltók csak gyalog tudták megközelíteni a helyszínt, és a mentést végző tűzoltók egyike is a szakadékba csúszott. Az eszméletét vesztett és életjeleket nem mutató főtörzsőrmestert a helyszínen próbálták újraéleszteni, de belehalt sérüléseibe. A bajba jutott turistát késő estére mentették ki.

További túra helyszín, leírás

Állatkert - vadaspark séták, kirándulások logó kép

Állatkert, vadaspark

Séták, látogatások hazánk vadasparkjaiban, állatkertjeiben.
Arborétum, növénykert kirándulások. - kirándulás tájegység képe

Arborétum

Arborétum, növénykert kirándulások.
Városnézés - kirándulás tájegység képe

Városnézés

Inkább telerüléseket érintő, gyakorlatilag városnéző kirándulások.
  Aggtelek tájegység képe

Aggtelek

Az Aggteleki-karszt és az Aggteleki-hegység körzetében bejárt túrák, kirándulások leírása.
Bakony tájegység képe

Bakony

A Bakony-hegység területén túráztunk, kirándultunk, ezen túrák leírása.
Balaton-felvidék tájegység képe

Balaton-felvidék

A Balaton környékén, a Balatoni-dombság területére tehető túráink.
Börzsöny tájegység képe

Börzsöny

Túrék a Börzsönyben, Börzsönyi túra ismertetők.
Budai-hegység tájegység képe

Budai-hegység

Túráink a Budai-hegységben, turista ösvények, kirándulások.
Bükk tájegység képe

Bükk

A Bükk-hegységi túráink, kirándulásaink leírása, túra útvonalak, ismertetők.
Cserehát tájegység képe

Cserehát

Cserehátot érintő túráink, a turista ösvények leírása.

Cserhát

Túrák a Cserhátban, Cserháti túrák ismertetője.
Egyéb tájegység képe

Egyéb

Egyéb, hegységhez, dombsághoz nem köthető túráink ismertetése
Gödöllõi tájegység képe

Gödöllői

Túrák a Gödöllői-dombság területéhez köthetően.

Gerecse

A Gerecse területét érintő túrák, kirándulás leiírások.

Kőszeg

A Kőszegi-dombság területén áthaladó túra útvonalak.
Kárpátok tájegység képe

Kárpátok

a Kárpátokat érintő túráink, kirándulások a Kárpátokban.

Kemeneshát

Kemenesháti kirándulások, túrista ösvények, túrák.
Mátra tájegység képe

Mátra

A Mátrában túráztunk, Mátrai kirándulások leírása.

Mecsek

Túráink a Mecsekben, turista ösvények, túra útvonalak.
Pilis tájegység képe

Pilis

A Pilisi-hegységet érintő túra útvonalaink. Bejárt turista ösvények.
Szekszárdi-hegység tájegység képe

Szekszárdi-hegység

A Szekszádi-hegységben megtett túráink leírása.

Velencei-hegység

Túrák, turista ösvények a Velencei-hegységben, saját élményeink.ű
Vértes tájegység képe

Vértes

A Vértes-hegység és a hozzá kapcsolaható túráink, turista útvonalak.

Villányi-hegység

Amikor a Villányi-hegységben és környékén kirándultunk.

Visegrádi-hegység

Turista ösvények a Visegrádi-hegységhez köthetően.

Zalai-dombság

A Zalai-Dombság területéről szóló kirándulások, túrák leírása.
Zempléni-hegység tájegység képe

Zempléni-hegység

Amikor a Zemplénben túráztunk, turista utak leírása.

További túra helyszín, leírás

Egyéb túra , turista tudnivalók

A turista tízparancsolata.
Túra-, turistajelzések. Turista induló csomag. Turista térkép jelzések.
Turista térkép jelzések, kis összefoglaló térkép olvasáshoz.
Túrázással kapcsolatos weboldalak gyüjteménye.
Turistaház, kulcsosház, szálláshely - saját tapasztalaim
Az erdő fohásza - A turizmus alapja
Turista mozgalmak, jelvényszerző túramozgalom kiírások
Várak, vár látogatás túra
Hungary Card, Magyarországi turizmus kártya, saját tapasztalok, és felhasználás
Kisvasút, erdei vasút tapasztalataim
Turista hírek, információk
Turista. A kifejezés mit takar?