OKT Bakony, Zirc – Bodajk, az OKT 9. szakasz teljesítése

Az OKT részszakasz szintkülönbségi adatai: +540/-675

A 9. OKT részszakasz előirányzott időtartama: 7:40 óra

A Zirc – Kisgyón közötti OKT 9. szakasz túrájának leírása

Két rövidebb túrára osztottuk a megtett szakaszt, Jásdon kerestünk szállást, így ez lett az egyik végpont.

Első nap reggel Zircre indultunk busszal, hogy onnan sétáljunk vissza Jásdra. Zirc központjába érkeztünk, a vasútállomásra sétáltunk, hogy ott indítsuk meg a túrát. Hosszan vezet ki az út Zircől, végi az aszfaltozott úton vezet át minket a közeli Nagyesztergár településre, majd azon is keresztül, míg a végül a település közepe felé egy mellékutcából vezetett ki az út.

Innen jutunk le a Szilvásnak nevezett területre, ami gyakorlatilag egy patak völgye, ami egy nagyobb esőzés után széles volt és látható volt, hogy pár napja még több víz lehetett a szakaszon. Több, kisebb nagyobb forrás, patak, vízfoláyst kerülgetve haladhattunk az úton. Apróbb dombocskák kivételével nem nagyon volt emalkedő ezen a részen.

Bár kikerültük a patakot, de később visszatérünk hozzá. Míg Bakonynána közelében pár felhagyott malmot találhatunk. Az út sok helyen olyan volt, mintha réten sétálnánk, az időtől függően akár a rengeteg nyíló virág illatát és a szálló méhecskék döngését élvezhetjük.

Ezután érünk be kicsit a hegyek, erdők közé, azzal, hogy védett geológiai feltárás, majd római-fürdőnek használt részen haladunk át. Itt kicsit emelkedik az utunk, míg egy gerincen vágunk át, ahol a Gaja patak kezdetéhez jutunk. Ami jelenti azt is, hogy innentől ennek a folyásirányában haladunk.

Jásd közelébe érve egy újabb malom, majd az itteni Szentkút épületeihez jutunk, ahonnan már nincs messze a település, ahol megpihentünk.

Második nap ismét busszal indultunk, olyat találtam, amivel Bakonycsernyére tudtunk eljutni, így onnan kb 2km-es sétával jutottunk be Kisgyónra, ahol sok vendégházat találhatunk, illetve a minket most érintő kéktúra jelzést is. Pecsételtunk, majd elindultunk ismét Jásd irányába.

Az útvonal mellett bányász emlékekkel, keresztekkel és geológiai feltárásokkal találkozhatunk, néhol kicsit emelkedő utak mentén vezet minket a kéktúra a Tűzköves-völgyön keresztül fel a Hamuház felé, majd kerékpárútnak is kialakított szakasszal együtt haladunk a Galamb-berek környékén. Majd egy barlangkutató állomáshoz is eljutunk, ami már nincs messze Tés községtől, ahová az aszfaltos út vezet be minket.

Tésen edédeltünk, majd meglátogattuk a kovács műhelyt és a Tési szélmalmokat is, mielőtt visszamentünk a kéktúra jelzésére. Tés egy elég hosszan elnyúló település, mi az elején szinte derékszögben indulunk főként lefelé haladva, hogy Jásdra érhessünk.

Itt mi egy alapos erdőirtáson haladtunk át, ami bevezetett egy korábbi erdőirtás, mostmár visszanövőben lévő szakaszára, így viszonylag kevés árnyas erdőben haladtunk. Illetve néhány helyen a bokrok miatt nehéz volt haladni és nem volt széles az ösvény.

A Siska-kútnál kicsit még megpihentünk, majd leértünk a patakhoz, amin átvezető híd már a település közelében van, így ki is érünk Jásd főutcájára.