Szilvásvárad körtúra 2006.04.17

A túra útvonala:
Szilvásvárad Zöld sáv turista jelzés – Szilvásvárad (Eger felőli vége) Zöld kereszt turista jelzés – Bácsó-völgy – Diviaczki Gyula-forrás – Kelemen-széke – Katonasírok Sárga sáv turista jelzés – Mária-bánya – Horotna-völgy Sárga sáv turista jelzés Zöld sáv turista jelzés – Szabadtéri Erdei Múzeum – Fátyol-vízesés Zöld sáv turista jelzés

2006. Húsvét hétfőn Szilvásváradra mentünk kis egy kicsit túrázni.

Kicsit sáros, kijárt úton indult az utunk

Nagyon szép idő volt, nem esett a túra ideje alatt az eső. Egy barátommal, és a 3 éves kislányával voltunk a túrán. Emiatt lett az útvonal mérete meghatározva.
Ha végig nem is, de bizonyos részeken sétált a kislány is, nem kellett az apjának cipelni.
A Szalajka-völgy éttermi részénél álltunk meg az autóval. Ekkor épp nagy tömeg volt minden fele. Szerencsére hely volt. Persze délután a kijutás, és nemcsak a völgyből,
hanem a faluból is nehézkes volt. Olyan 4-5 km-es sor állt a falunk kívül is. Nos a völgyből indultunk. Kisétáltunk a kijárathoz, majd elindultunk balra a Bélapátfalva
felé vezető úton. A falu vége előtt megtaláltuk a Zöld kereszt turista jelzés jelzést.

Diviaczki-forrás

A Zöld kereszt turista jelzés jelzés, hamar kijutott a településből és egy sáros, mély keréknyomokkal tarkított erdei útra jutottunk. Ezen az úton kell felfelé
haladni, az egyébként lankás úton. A túra előtt elég sok eső esett, így a talaj kicsit fel volt ázva, de figyelmesen haladva vigyázni tudtunk, és nagyon nem kentük
össze magunkat. Kb. 5km-es út vezet fel a Kelemen-széke nevű helyre. Az út egy része a Bácsó-völgyben fut, szép lassan emelkedik, tehát semmiféle nehézséget nem okozhat a
megtétele. Olyan 2km séta után érünk el a Diviaczky-forráshoz. Itt egy emlékhely van kialakítva, egy híres természetjárónak állítva. A forrás ki van építve szépen. Miután
elhagyjuk a forrást, kezdődik egy kis emelkedő, amely ha esetleg kicsit ki is fárasztja az embert, azonban nem annyira hosszú, hogy vissza kellene fordulni kezdő
turistáknak.

Kelemen-széke

A Zöld kereszt turista jelzés turista jelzést követve hamar feljuthatunk a már említett Kelemen-széke helyre. Itt egy nagy tisztást találunk, ahonnan nagyon szép kilátás
nyílik a könyék erdejeire. Egy vadászles is volt a helyen, legalábbis, mikor mi ott jártunk, amelyről a szép kitekintés tovább fokozható. Kicsit tovább haladva a tisztás
déli vége felé, megtaláljuk a jelzés folytatását, amely hamarosan az itt található katona síroknál összetalálkozik a Piros sáv turista jelzés jelzés, a Sárga sáv turista jelzés jelzés Kék sáv turista jelzés Piros sáv turista jelzés közös turista jel és  a Kék sáv turista jelzés Piros sáv turista jelzés Sárga sáv turista jelzés közös turista útvonalakkal. A katonasírok a Bükk-hegységben is dúló II. világháborús küzdelmek színtere volt. Az itt elesett idegen nemzetiségő katonák temetkezési helye. A sírok gondozását tudtommal a természetjárók vállalták magukra.

Katona sírok

Mi a Sárga sáv turista jelzés túra jelzést választottuk a lejutáshoz. Célunk a Fátyol-vízesés lábánál lévő Szabadtéri Erdei Múzeum, és a visszaúthoz az erdei kisvasút volt. A hegyről tehát a Mária-bányán keresztül vezető Sárga sáv turista jelzés jelzésen indultuk el. A Horotna-völgy csendes, és  jól járható utakkal van felkészítve az idejárók fogadására. Óvatosan lejtő úton  haladhatunk le a Szalajka-völgybe. Előtte természetesen vég van látnivaló, pl. egy kis  tó, aminek a keletkezésérő nem tudok információval szolgálni. Tiszta, csendes tó, kis nádassal. Itt talákozott össze a Sárga sáv turista jelzés és a Zöld sáv turista jelzés .
A közös jelzések kell tovább haladnunk. Megkerülve a tavat, már egy patak mentén haladhatunk le az Erdei Múzeumba. A múzeum bemutatja a környéken élő emberek történelmét, hogy mivel foglalkoztak,  hogyan, és miben éltek.

Évgyűrűk

A Szabadtéri Erdei Múzeum meglátogatása után elindultunk a Fátyol-vízesés felé, amely, most is csodálatosan szép volt, gondosan kitakarítva a bekerített rész is.
Miután kigyönyörködtük magunkat a vízesésben, elindultunk a kisvasút állomása felé, hogy megváltsuk a jegyet a következő járatra. Ekkor már persze sejtettük, hogy nem kis tömeg
lesz a vonaton. Rengetegen vártak az állomásnál, sokan voltak piknikezni itt is, és tudjuk, hogy sajnos a kisvasúttal érkezők jó része, szinte nem sem fordul a környéken,
hanem megy vissza a vonattal. Kicsit szardínia jelleggel, de felfértünk a szerelvényre. A kislány még a végén helyet is kapott az apjával, hogy leüljön. Így leereszkedtünk a kisvasúttal a völgybe. Szép napunk volt. Ekkor már alaposan beborult az ég, de azt már nem tudtuk meg, hogy ott esett-e, mert továbbálltunk.