Paprikás-patak vízesés, solymári vár

Solymárra utaztunk, hogy az Alsó-Jegenye völgyet járjuk végig és meglátogassuk a Solymári várat. Egy rövid körtúra a völgyben, kis szintemelkedéssel a vár környékén.

A túra hossza: 5.6km

A túra szintemelkedés: 90m

A túra nehézsége: könnyű túra, akár kisgyerekkel is bejárható. Zöld sáv turista jelzés Piros sáv turista jelzés Sárga sáv turista jelzés Kék sáv turista jelzés

Az Alsó-Jegenye völgy, a Paprikás-patak mentén

Mi autóval mentünk ki Solymárra, így a Hidegkúti út végén Solymár elején található Shell kút után az út mellett tudtunk megállni. Kicsit visszasétálva találhatjuk meg a jobb oldali házak után a kis utcát, ahonnan levezet az út a völgybe.

Erdei a túra, földút van végig, viszonylag széles és jól kitaposott, így elvileg babakocsival és biciklivel is járható a jelentős része. Néha persze át kell segíteni a gyereket és biciklijét bizonyos szakaszokon. Bár nem túl nehéz a terep, cipővel és ruházattal úgy kell készülni, hogy főként eső után találkozhatunk sáros szakasszal.

Rögtön a túra elején le kell ereszkednünk kicsit a Paprikás-patak szintjére, hamar el is érjük a patakot, amin több fából ácsolt híd vezet át. Itt a Sárga sáv turista jelzés és a kék mária jelzést láthatjuk a fákon. A patak nagyon tiszta vizű, de ottjártunkkor nem volt túl sebes és bővizű, bár belegondolva, valószínűleg ő is besegített a völgy kialakításába.

A Les-hegyet és a Felső-patak-hegyet kerüljük meg az utat követve, hol közvetlenül a patak mentén, hol kicsit felé emelkedik az út. Olyan 800m sétát követően az egyik ilyen emelkedő közelében találhatjuk a túra egyik nevezetességét a Paprikás-patak-vízesést, ami a Budai-hegység legnagyobb vízesése. Ez a kb. 3-5m magas vízesés tetejéhez egy falépcső vezet le, de tovább haladva és leereszkedve a dombról szemből is megcsodálhatjuk a leömlő vizet.

Tovább haladva jobbra, egy magas, de gyerekek számára is mászható homokkő falat találunk, itt padokat is találunk, ahol kis pihenőt tehetünk. Után még egy kisebb, hasonló fal mellett is elhaladunk. Közben lassan újra visszatérünk a patak szintjére, míg a fahídon átkelve, egy újabb pihenésre hívogató részre érünk, ahonnan már felfedezhetjük a patak bal partján a kiépített Rózsika-forrást, ami bár nagy és szépen kialakított, de sajnos a vize nem iható.

Innen már csak egy pár perces séta a Rózsika-sétány végén a tisztás, ahol egy májusfa oszlop áll és néhány pihenő padja piknikezésre hívogat.

A Solymári-vár, Szarkavár, Öregtorony, kilátó

Mi innen tovább indultunk, a tisztás és a patak meder mentén, hogy a Solymári-várat is meglátogassuk. Ez a szakasz sem tartogat nagy emelkedőt, csak a lovaspark mellett, a vár feljáróját kell megmásznunk, hogy a Mátyás-dombra felérve a várkapuhoz jussunk. A vár tavasztól őszig, elvileg áprilistól-októberig látogatható pár száz forintos belépődíj ellenében. Most a kivételes jó idő és a november eleji ünnepre való tekintettel, nyitva találtuk és sikerült bejutni a várba és a torony kilátóból körbe nézhettünk a környéken.

A Solymári várat Szarkavár néven is emlegetik, nem volt túlságosan nagy, de szép helye épül, így az Öregtorony helyén felépített kilátóból szép a kilátás.

Mi az Alsó-patak-hegy irányában indultunk, amit a kék mária jelzés is támogat, egy kis emelkedő leküzdése vár ránk, de cserébe a vártól magasabb pontra juthatunk fel, ahonnan szintén szép a kilátás. A tetőre mezőgazdasági művelés mellett vezető úton jutunk fel. Mihelyt elérjük az erdősávot, jobb olyanon megjelenik az erdő, a Zöld sáv turista jelzés jelzésünk bevezet minket jobbra az erdőbe, ahol a lassan lefelé vezet az utunk. A kellemes lefelé vezető sétaút végén, leérünk a Zöld sáv turista jelzés jelzéshez, ami aztán visszavezet minket a Paprikás-patak és a korábban látott pihenő tisztáshoz.

Itt most pihentünk egy kicsit, majd a reggel bejárt úton visszafelé mentünk az autóhoz.