OKT Cserhát, Becske – Cserhátsurány, az OKT 19. szakasz teljesítése

Az OKT részszakasz szintkülönbségi adatai: +511/-470

A 19. OKT részszakasz előirányzott időtartama: 4:53 óra

A Becske – Cserhátsurány közötti OKT 19. szakasz túrájának leírása

A túra tervezésekor szokás szerint figyelembe vettem, hogy a fiammal együtt és kettesben, valamint késő őszi időpontban indultunk. Így rövid távot és olyan szakaszt választottunk, amikor nem vagyunk más járművek indulásához kötve. Így újra autóval mentünk Becskére, ahol egy 6:25-ös busszal mentünk át Mohorára, ahol kb. negyedórás várakozás után szálltunk át egy másik buszra, amely Cserhátsurányig vitt minket a túra kiinduló pontjára.

7:20 körül a buszmegállóból indulva a Kék sáv turista jelzés jelzésen, olyan 50m után megtaláljuk a kocsmát, amelynek az udvarában találjuk a pecsétet. Ezt követően indulunk tovább az úton, amely hamar jobbra letér egy szélső útra, amely visszatér a főútra, de hamar egy telep felé terel minket, de mielőtt elérnék, jobbra megindulunk az erdőben.

Az út felvezet minket egy szántóra, és több vadászles mellett vezet az utunk. Főként erdei utakon ereszkedünk le egy völgyben, hogy aztán egy újabb dombra kapaszkodjunk, ahonnan egy főként gerinc úton érkezzünk be Terény temetőjébe, és a településre. Nagyon szép kis település a Palóc út részeként sok szépen felújított házat a kiállítást és látogathatunk, de ilyen pl. a Csipke múzeum és az Orsósmagnó múzeum is.

A főutcára érve jobbra tartunk, majd egy kis utcán indulhatunk kifelé a településről, majd gondozott földek mentén indulunk fel egy dombra, ahol kerülve a földeket érünk lassan újra erdőbe, ami felvezet minket egy átjátszó vagy erősítő toronyhoz. Innen lassan megindulunk lefelé, hogy az utunk Szandaváraljára vezessen. Itt a pecsételőhely mellett van egy kis pihenőpark, megálltunk ebédelni.

Már nem kell a települést végig sétálnunk, rögtön megindulunk a Szanda vár irányába. Egy mellékúton vezet ki minket a Kék sáv turista jelzés jelzés, és a település feletti réten emelkedünk folyamatosan. Nagyjából a szakasz felénél érjük el a Mária-forrást, itt újra megpihenhetünk, már az erdőben vagyunk. Végig erdős részen vezet az utunk, kicsit csökken az emelkedés, de folyamatosan kell egyre magasabbra mennünk. A Kék sáv turista jelzés egyik kanyarulatában pár száz méteres kitérővel a Kék rom turista jelzés jelzést követve térhetünk ki a Szanda várhoz. Jó időben, ami nekünk is volt, gyönyörű kilátás van a környékre, majd végig is nézhetjük a megtett és előttünk álló utat.

A vár meglátogatása után visszatérünk és főként erdészeti utakon vezet az utunk folyamatosan lefelé vezető ösvényünk mentén. A változatos úton gyorsan lehet haladni, és egész hirtelen lyukadunk ki Becske szélső házai között. A központhoz vezet az út, innen nem messze találjuk a Fagyizót, aminek a kerítésén lesz a pecsét.