OKT Aggteleki Karszt, Putnok – Bódvaszilas 1/4 rész

Az OKT részszakasz szintkülönbségi adatai: +355/-530

A 24-25. OKT részszakasz előirányzott időtartama: 5:30 óra

A Derenk – Bódvarákó közötti OKT 24-25. szakasz túrájának leírása

Az előző heti túrát folytattuk most, így újra Szögligetre mentünk, most a Szalamandra-ház mellett pakoltunk le az autóval, újabb túratársak csatlakoztak, ezért is visszamentünk a zöld sáv jelzésen fel Vidomályig, majd Derenkre mentünk az „induló” pecsét megszerzéséért. A feljutás és a derenki „kitérő” olyan 5km-rel növelte meg az utunkat. Ismét csak elvileg hűvösben indultunk, de a bemelegítés segített, így egyáltalán nem fáztunk, csodás napsütéses időnk volt, kellemes, szép erdei szakaszon.

Az út eleinte kicsit lefelé halad, míg a másik oldalon is eljutunk a Szádvár alá, felettünk látható a részben felújított várrom. Mi most nem mentünk fel, maradtunk a kék sáv jelzésen és folytattuk az utat. Nagyjából a vár alját elhagyva lassan elindulhatunk felfelé egy ösvényen és a kéktúra majd 300m szintemelkedéssel felvezet minket a romjaiban is szép Szabó-Pallag vadászházhoz. Az OKT Szabó-Pallag erdészházként említi, nem célunk eldönteni, a már régen magára hagyott épület elnevezését.

Itt reggeliztünk meg, hisz tudtuk, hogy gyakorlatilag teljesítettük a kijelölt szakaszunk szintemelkedését, kis emelkedők elhanyagolásával lefelé vezet az utunk. Ezen a szakaszon voltunk a határhoz a legközelebb, ahogy megindultunk, már távolodtunk is folyamatosan. Sok barlang, zsomboly, beszakadás található ezen részen, sok-sok gyönyörű mohás szikla színezi a látványt.

Egy korábban elhagyott, már nem működő forrásnál látható ismertető szerinti megemlékezést követően az utunk itt ér el az ott említett Meteor-barlanghoz, amihez lementünk a kicsit csúszós domboldalon, a barlang bejárata le van zárva, de a fölötte láthatő sziklafal is nagyon szép. Innen már csak egy rövid szakaszt kell sétálnunk, hogy csatlakozon hozzánk a zöld sáv jelzés is. Egy darabon együtt haladunk vele. Egy kisebb kilátásponton keresztül megláthatjuk magunk alatt egyik célállomásunkat, Bódvaszilast.

A nagyrészt kellemesen, néhol kicsit sziklás, lépcsős levezető úton haladva le is érünk a településre. Itt kicsit a kékről letérve a vasátállomásnál találtuk meg a pecsétet.

Mivel jó ütemben és időben érkeztünk meg, így a tervek szerint folyattuk az utunkat tovább és áttértünk az OKT 25. szakaszára, és Bódvarákó felé indultuk. A kéktúra gondolom biztonsági okobó egy kis kerülővel egy közeli utában halad át a vasúton, majd vezet át a mezőgazdasági területen, majd a Bódván is át végcélunk felé. Szinte végig láthatjuk magunk előtt a szilkás hegyet, amelynek az ormán látható a seb, amit a bányászat okozott. A Bódva gátját elhagyva érünk elhagyatott széles vasúti sinekhez, azt követve érünk a régi épületek közé, amit lassan felvált néhány lakó vagy gazdasági épület, amely már Bódvarákóhoz tartozik. Az út itt hamar eljut a település bevezető útjához, amin már csak keveset kell sétálnunk, hogy a pecsétet megtaláljuk egy kerítésen.