Kisinóci turistaház – Nógrád OKT 17. szakasz

Az OKT szakasz hossza: 20,4 km, a túra távja nagyjából 22km

Az OKT szakasz szintkülönbségi adatai: +863/-968

A 17. OKT szakasz előirányzott időtartama: 6:30 óra (2016-03-26)

A Kisinóci turistaház – Nógrád vasútállomás OKT szakasz túrájának leírása

Most Vácig mentem autóval, ahol egy busszal mentem ki (mint utólag kiderült, hétvégén csak Kóspallagig jár az a busz) Kóspallagig, hogy onnan a 1,5km-re lévő Kisinócig, a Kéktúra mai szakasz kiinduló pontjához jussak. A Kisinóci turistaháznál pecsételtem és elindultam a Nagy-Hideg-hegy felé vezető kék sáv jelzésen.

Nem áltatok senkit, a turistaháztól először szép lassan, aztán kicsit erősebben megindulunk felfelé a szinte teljesen egyenes úton, ami abból is következtethető, hogy Kisinóc 330m-es tengerszint feletti magasságáról fel kell mennünk a Nagy-Hideg-hegy 864m-es csúcsáig. A nagyjából 5,6km-es útvonalunk során 554m szintemelkedést és 33m szintcsökkenést kell teljesítenünk.

Ez egy elég komoly és hosszú emelkedő, célszerű jó kondíció esetén vállalni. Gyönyörű szép helyen és főként széles erdei utakon vezet fel minket a kék sáv jelzés, az út persze sok vízfolyással szabdalt, csendes, nyugodt, erőpróbáló szakasz. Az Inóci-vágás mondhatni végén találjuk Barna Ferenc emléktábláját, amit így használhatunk tájékozódási pontnak. De folytatjuk az utat felfelé a Luczenbacher úton. Nagyjából 2 órás emelkedő végén tér rá az utunk egy aszfaltozott szakaszra, ahol egy mini szerpentin végén már magasodik felettünk a Nagy-Hideg-hegyi turistaház. Üzemel itt egy kis büfé, tehát akár fogyaszthatunk is itt egyet, a következő szakasz előtt. A pecsétet megtaláljuk a büfénél.

Tovább indulva egy kicsit ereszkedünk a Rakodó felé, deaztán egy időre újra elfelejthetjük a lejtőket mert emelkednünk kell, hogy elérjük a közeli 938m-es Csóványos csúcsát. Közben nagyon látványos és szép Szabó-kövek mellett megyünk el, amik számomra hasonlónak tűntek, mint a Vadálló-kövek. Innen szép időben szép kilátásunk lehet, én most ködös időt fogtam ki. De a szomszédos hegyen már megpillanthattam az új kilátót. Illetve kisebb hófoltok és nagyon sok hóvirág látványa kárpótolt.

Ekkor is nagyon sokan voltak fent a Csóványoson, így mentem fel a kilátóba, nem sok időt töltöttem, indultan tovább Nógrád felé. Mivel magason voltam, így várhatóan egy lefelé vezető szakasz állt előttem. Lefelé, ha lehet még több hóvirággal találkoztam, szinte beterítette a fák alját. Jól esett a lejtő végre ennyi emelkedő után. Először kicsit meredeken vezet le a kéktúra ösvénye, de lassan áttér egy nyugodtabb gerincútra, hogy leérjünk a Foltán-kereszthez.

Innen újra emelkedik az út, a Sajt-kút-bérc oldalában halad a kék sáv, de egy rövid szakasz után megindulunk újra lefelé, hisze a közeli Saj-kút forrást már 400m-es szint alatt érjük el. Jól eső hideg vizet vételezetem a forrásnál, de az innen induló Szép-patakot hamar át kellett lépnünk, hogy egy domboldalban enyhe emelkedővel meginduljunk a túra utolsó szakasza felé, leérjünk Nógrádra.

Igazi levezető szakaszra érünk hamarosan, több erdő irtással, fakitermeléssel találkozhatunk, ennek megfelelően kijárt, vagy épp megújított erdei utakon haladunk, több helyen erdőfoltokkal találkozunk. Majd feltűnnek az elkerített erdők, rétek, mezők is, és hamar feltűnik a távolban a nógrádi-vár a dombtetőn.

Az út a vasúthoz közelít, de egy külső kis utcán sétálhatunk be a településre. A bevezető útnál egy kút vagy forrás kellemes hűvös vízzel vár minket. Az út a vasúthoz vezet, a közelben találhatjuk meg a kéktúra pecsétet. Az én vonatom innen Vácra indult, vissza a közelben parkoló autóhoz.