Kisinóci turistaház – Nagymaros OKT

Az OKT szakasz szintkülönbségi adatai: +460/670

A 17. OKT szakasz előirányzott időtartama:  óra

A Kisinóci turistaház – Nagymaros OKT szakasz túrájának leírása

Az indulási állomásnak Kismarost jelöltem ki, ennek megfelelően most idáig mentünk autóval. Majd a Kismaros kisvasútra váltottunk jegyet. Eredetileg innen mentünk volna fel Nagy-ideg-hegyre a turistabuszra, amit a kisvasúttal azonban nem értünk el, nem várta meg a busz a vonatot. Így újraterveztük a napi utat és Kisinóc felé vettük az irányt.

Királyrétről a zöld sáv jelzés vezet át a Kisinóci turistaházhoz. Ez egy nem túl nehéz szakasz, gyalogosan könnyen bejárható nagyjából 4km-es turistaösvény. Néhány patakon kell csak átkelnünk, van azért emelkedő, de könnyen leküzdhető. A Kisinóci réttől már nincs messze a turistaház, itt az étterem pultjánál kaptuk meg a OKT bélyegzést.

Kóspallag vezet tovább az utunk, itt már találkozhatunk pár kaptatóval, de felérve a gyönyörű kilátás kárpótolt. Tartottunk is egy kis pihenőt a kilátásban gyönyörködve. Az utunk itt a kálvária mentén haladt le a településre, majd azon áthaladva újra az erdőnek indultunk. Itt új, kanyargós kék sáv vezet minket, a korábbi jelzéseket kicsit kerülgetve. Egy idő után kiérünk egy nagy rétre, ahol viszonylag gyéren találtunk jelzést, az is kicsit zavaróan volt jelezve. A lényeg, hogy az erdősáv mellett kell haladnunk, amiből kiértünk, az út kanyarodását kövessük, majd mikor vége a jobb oldalon az erdősávnak, célozzuk meg a rét közepén álló magányos fát, és az irányt tartva menjünk az úttal a szemközti erdő felé. Gyakorlatilag jobbra látunk egy 3-4 épületből álló tanyát, azt kell elkerülnünk.

Itt az út szintén a tanyát megkerülve halad már az erdősávban, beérünk egy mélyútra, innen már nincs messze a patakon átvezető híd, ami után megkezdjük az emelkedést a gyönyörű nagy és öreg fák között Törökmezőre.

Törökmezőn a Törökmezői turistaház nagy zöldterülettel, étteremmel és kalandparkkal várja a látogatókat. Ottjártunkkor nagy létszámú céges rendezvényt is tartottak a környéken.

Törökmezőt elhagyva a Törökmezői Tanösvény is követi a Kéktúra útvonalát, így ez kicsit színesítheti az utunkat. Szép helyeken, időszakosan kicsit nehezebb, de jól járt az útvonal. Szép lassan emelkedve felérünk egy nagy tisztásra (csapásrétek), két erdősáv által követett sávra, ahol megismerkedhetünk a környezetünkkel. Egy a réten is vezető aszfalt úton keltünk át, majd egy itt legeltetett lovas csordával találkoztunk. Innen az út kivezet egy erdészeti területre, ahonnan szép kilátás tárul a szemünk elé a Visegrádi vár és a Duna csíkjaként.

Rövid szemlélődést követően tovább indultunk talán a túra legnehezebb része felé, hogy felmásszuk Hegyes-tetőre és a Julianus-kilátóba. Itt egy erős emelkedőre kell számítani, nekem kicsit rosszul esett az eddig táv után, de a kilátás és a kis pihenő hamar regenerált. Nagyon szép, körpanorámás kilátás van a Duna-kanyarra és a lent fekvő településekre, visszatekintve pedig a Börzsönyben gyönyörködhetünk.

Innen már oldalazó úton szinte csak lefelé vezet az utunk Nagymarosra. Egy szakaszon, a gyönyörű nagy terekben is találhatunk sok szépséget. Nagymaros egy hátsó kis utcájába érünk, amely egyre szebben rendben tartott udvarok és házak, valószínűleg, sok üdülő jellegű ingatlan között vezetett le.

A vasút állomáson megvásároltuk a jegyet Kismarosig, megszereztük az OKT bélyegzést, majd a Duna-partpon elfogyasztottunk egy halászlevet.