Pilis – Prédikálószék

2005.11.22. Túra a Prédikálószékre

A túra útvonala: Dömös – Vadálló-kövek – Prédikálószék – Király-kút – Rám-szakadék bejárat – Dömös

Árok a Rám-szakadékhoz vezető úton

Dömösről indultunk. Szép volt az idő, csak kicsit nagy volt a köd. Ennek ellenére kíváncsiak voltunk a hegyre. A Piros sáv turista jelzés Sárga sáv turista jelzés Zöld sáv turista jelzés közös jelzésen indultunk ki a faluból. A malompatak mentén haladtunk a közös úton. A szentfa-kápolnánál egy kicsit megálltunk, mert szemetelni kezdett az eső. Azonban úgy döntöttünk, hogy mivel csak csepergett, nem adjuk fel. Így elindultunk a Piros háromszög turista jelzés jelzésen felfelé. A tervezett az volt, hogy felmegyünk a Vadálló-kövek mentén Prédikálószékre, majd tovább Király-kút felé, és a Szőke forrás völgyén leereszkedtünk Dömösre.

Egy benőtt őszi színekben játszó fatörzs.

Egy fának a gyökerei között lépkedve kell felmászni a szikla szélén. Utána már kicsit lankásabban vezetett fel az út. Továbbra is a Piros háromszög turista jelzés útvonalat követve haladtunk. Nagyon szép volt az út, kellemes látványt nyújtott. Igazi őszi volt a hangulat és a természet is. Az út kellemes volt felfelé, és úgy tűnt, hogy az idő is rendben lesz teljesen. Ebben nem is csalatkoztunk. A képek, amiket készítettem, érdemes megnézni nagyon jól sikerültek. Persze az, hogy a Simon-völgy és a Vadálló-kövek völgye közötti gerincen gyalogolva nem láttuk a kilátást, azt nagyon sajnálom, mindenképp visszatérek egyszer, és ezt a látványt is megörökítem.

Az első sziklák

Kb. 1,5 kilométer felfelé vezető út után elértük az első sziklákat. Kövek, fák, sziklák között vezet az út felfelé. El kell majd jönnünk egyszer nyáron is tiszta időben, mert annyira gyönyörű lehet a kilátás innen. A levegő így is tiszta volt. Felfelé haladva egyre nagyobb sziklák jelentek meg az avar alól. Elkoptak a fák is, és már egyre kisebb növényekkel találkoztunk. Igazi sziklás részre értünk. Ha köd nem lett volna, akkor szerintem sokkal több időt itt töltöttünk volna. Így haladtunk tovább felfelé. Az idő ellenére elég sok turistával találkoztunk az úton. Persze kevésbé volt látogatott, mint a közelben lévő Rám-szakadék.

A Vadálló-kövek egy tagja ködös háttérrel

A sziklákon felfelé mászva egyre inkább magasodtak felénk a csodálatos természeti képződmények. Ajánlom, hogy személyesen is látogassa meg mindenki ezt a helyet is, annyira lenyűgözőek a Vadálló-kövek sziklái. Próbáltam a képeimmel visszaadni azt a látványt, amit az időjárás ellenére tapasztaltunk, de érdemesebb élőben megtapasztalni. A Piros háromszög turista jelzés turista jelzés tovább vezetett felfelé minket, bár már sokat nem kellett a csúcs felé haladnunk. Szikla-mászásnak épp nem mondanám az útviszonyokat, de közelített hozzá. Azt hiszem ez az élmény is hozzásegített ahhoz, hogy ennyire örüljek a túrának. Nem kell azt képzelni, hogy egy sziklafalon kell mászni. Tulajdonképp csak egy kb. 45° emelkedésű, jól mászható részen is át kell jutni. Emlékeim szerint csak pár 10m-ről van összesen szó, tehát négykézláb is teljesíthető :).

A Vadálló-kövek tetején a Prédikáló-szék

Ezután a kis nehézség után már könnyű út vezet fel Prédikáló-székre. Itt sem láttunk többet, mondhatni semmit, itt már akkora köd kerekedett. A lefelé út jóval hosszabb volt, ennek megfelelően könnyebb is volt a lejutás. A Szent-László keresztnél egy kicsit szusszantunk, majd indultunk lefelé. Igaz végig nagy volt a köd, de az erdő magával ragadó volt, igy elég sok képet készítettem lefelé is. A lefelé úton is a Piros háromszög turista jelzés jelzést kellett követnünk. Kb. 3km-t mentünk lefelé, mikor a Piros háromszög turista jelzés és Piros kereszt turista jelzéstalálkozásához értünk. Itt a Piros kereszt turista jelzés Pilisszentlászlóra vezet be, mi azonban maradtunk a Piros háromszög turista jelzés jelzésen, hogy Király-kúthoz érjünk.

Moha őszi hatásban

Itt bevallom, hogy nem emlékszem a pihenő helyre. Lehet a köd eltakarta előlünk. Meg fogom keresni a következő túra alkalmával. Tehát a Kolacsovszky-forrásnál (Király-kút) voltunk. Itt a Piros háromszög turista jelzés és Piros sáv turista jelzés jelzés keresztezi egymás útját. Az előzőn maradva Az Öreg-vágás hegy csúcsához lehet jutni, míg az utóbbit választva A Szőke-forrás völgyén keresztül le lehet jutni Dömösre. Aki jobb időt fog ki, akkor az a völgy vége felé még választhatja a Rám-szakadék, vagy a Lukács-árok felé vezető ösvényt is. Mi a Piros sáv turista jelzés turista jelzést követve indultunk le. Igazi kiránduló útvonal. Csendes, nyugodt, kellemesen lejtő út vezet le a völgyben.

Bakay Ferenc emléktábla

Az egyik iránymutató Piros sáv turista jelzés  turista jelzésen Bakay Ferenc jelzésfestő emléket fedeztünk fel. Tehát emléktáblaként is funkcionáló turista jelzést. Érdekes dolog ez a jelzésfestés. Milyen kis dolog ez a jelzés, de milyen nagy segítség lehet a jól felfestett tábla, és egy rosszul felfestett mennyire elirányíthat, mennyi fejfájást, plusz km-t jelenthet. Ezért azt hiszem, hogyha az ismerősei úgy gondolták, hogy megérdemel egy táblát, akkor csendesen köszönjük mi is meg a munkáját,és hogy ezzel lehetővé tette, hogy mi is élvezhessük a gondtalan túrázást ismeretlen területen. Visszatérve a túra ezen szakaszára, semmi különöset nem tudok írni. Csend volt, csak a talpunk alatt zörgő haraszt hangját és a néha meg-megközelítő patak csobogását hallottuk csak.

Az erdő, a fák, a csodálatos gyökérzet

Elment sajnos ez a nap is hamar, hisz már a tél derekán tartottunk. Kezdett az idő hűvösebbre fordulni. Ennyire nem voltunk felkészülve, így megszaporáztuk a lépteinket. Összesen talán 4km a távolság a Király-kúttól a Rám-szakadék bejáratáig. Onnan pedig már ismertük a járást, hogy Dömös 3 km körül van. Elég hamar meg is érkeztünk a Rám leágazásához. Itt az aszfaltos úton lefelé haladva kicsit fázva, dideregve, a szitáló esőben, vagy ködben örömmel tapasztaltuk, hogy az ismerős területen jól haladunk, és hamar otthon leszünk. Minden túrában vannak szép és kellemes dolgok, sokszor kellemetlen, esetleg rossz történések. Mégis visszagondolva bármely túrára, vidáman gondolunk vissza, örülünk, hogy kis országunk ilyen kincsekkel rendelkezik és mi tudjuk, hogy nem hagytuk ki, megnéztük, megtettük.