OKT Cserhát, Katalinpuszta – Ősagárd , az OKT 18. szakasz teljesítése

Az OKT részszakasz szintkülönbségi adatai: +709/-601

A 18. OKT részszakasz előirányzott időtartama: 4:35 óra

A Katalinpuszta Ősagárd közötti OKT 18. szakasz túrájának leírása

A 18. számú Országos Kéktúra szakaszt több részletben jártam be, ennek egyik szakasza volt a Katalinpusztáról Ősagárdról vezető út.

Többször választottam kiindulópontnak Szendehelyet, mert autóval és busszal is könnyen megközelíthető, valamint innen induló buszjáratokkal több Kéktúra induló vagy érkező állomás könnyen megközelíthető.

Így tettem most is, Szendehelyig mentem autóval. Innen gyalogoltam le Katalinpusztára a túra kiindulási pontjára. Szép száraz idő volt, így vállalható volt ez a sok emelkedőt és szintcsökkenést magában foglaló szakasz. Katalinpusztától a jól jelzett kék sáv jelzést követve kezdjük meg az emelkedést a hegyoldalban, útba ejthetjük Rockenbauer Pál kopjafáját, akinek neve szorosan összekapcsolódik a Kéktúrával.

A Kéktúra innentől a Cserhátban halad, a Naszály erőteljes tömbjének a meghódítása lesz a feladatunk. A kitartó emelkedő lassan vált könnyebb séta úttá, majd hamarosan elérünk egy pár méteres függőhídig. Ezen vezet át az utunk, mielőtt elérjük a Bik-kút forrását. Itt kicsit megpihenhetünk, esetleg a vizet is megkóstolhatjuk, bár ottjártamkor nem volt igazán tisztán tartva.

Tovább haladva az utunk újra emelkedni kezd, elindulunk a Naszály északi oldalán. Itt célszerű arra számítani, hogy folyamatosan erős emelkedő lesz, míg a csúcsra érünk, alkalmanként találunk csak lankásabb szakaszokat. Én rengeteg szarvasbogárral találkoztam, igaz ezek nagy része már nem élt. A Naszály oldalában találhatunk barlangokat, és sok víznyelőt, én ezeket nem kerestem fel, de elvileg nem is látogathatók az ott élő denevérek védelme érdekében. Egyik ismert ilyen a közelben a Szinlő-barlang.

A Naszály csúcsán 652m magasan egy geodéziai mérőtorony emelkedik, nagyjából rendben van tartva és így fel is lehet menni, nagyon szép a kilátás a Dunáig, a Börzsönyre és a Cserhát is szépen belátható. Van itt is egy kis lehetőség megpihenni. Innen jórészt lefelé vezet az utunk, váltakozó mértékben ereszkedünk. Nem messze a csúcstól kis kitérőt megérhet a Násznép-barlangja. A kék barlang jelzés pár száz méter hossza, egy kicsit meredek és köves útvonalon vezet le oda.

Visszatérve a kéktúra jelzéshez, az út továbbra is erősen meredek úton halad lefelé a gerincen. Elég jól vezetnek minket a jelzések, így csak azt kell követnünk. Majd egy szekérútig is leérünk és azon indulunk tovább.

Lassan csökken az lejtése az utunknak, elérjük a Török-rétet, itt esetleg kevesebb jelzéssel találkozhatunk, de az utat követve egyszerű a dolgunk Ősagárd felé.

Én nem olvastam utána, így meglepődve tapasztaltam, hogy a bolt és a kocsma sem volt nyitva. A kéktúra pecsétet az Ősagárról Felsőpetény felé vezető végén találhatjuk meg, mikor a főútról balra letérünk.