Pest megyei piros 4. szakasz

A pmp túra időpontja : 2015. január 11

A Pest megyei piros túramozgalom, más néven a Pest megye turistája 4. szakasza

A múlt év végén a 3. szakaszt szerettem volna folytatni, de aztán Erdőkertesnél mégis megszakítottam a túrát, így most ezen a ponton folytattam a Pest megyei pirosat. Gödöllőről Veresegyházára lehet kimenni, ahonnan kb. 10 perccel később indul tovább Erdőkertesre busz. Nekem olyanra volt szükségem, amelyik Vácegres felé tovább halad, ez visz ki ugyanis Erdőkertes Háromház részére.

A buszmegállóból visszafelé indulunk, a főút kanyarjában egyenesen haladunk tovább, de az első utcába balra indulunk, hamar kiérünk a település széléig és jobbra indulunk az erdősáv felé. Egy bemelegítő emelkedőn kaptatunk fel a nap első gerincére, majd kicsit áthaladva rajta, balra indulunk az erdei úton. Ezen a szakaszon elég sűrűn találhatók turista jelzések, nehéz lenne eltévedni.

Pár száz méter után jobbra térünk egy kanyargós ösvényre, majd lassan megindul az utunk fel a Margitát is rejtő gerinc felé. Először a sárga sáv turista jelzéshez, egy gerincúthoz érünk fel, amin jobbra fordulva vezet az emelkedő tovább a Margita csúcsa felé.

Gödöllő-dombság csúcsai: Bódis-hegy

Én itt tettem egy kitérőt, a Gödöllő-dombság csúcsai jelvényszerző túra utolsó csúcsát meglátogatandó. Megindultam a jobbra lefelé haladó sárga sáv jelzésen, majd – szint Szada szélső házaitól – indul vissza fel a sárga jelzés a Bódis-hegy irányába. Az első kis emelkedő egy erdei útra visz, amin balra indulunk a jelzést követve. A gerincúton olyan 500m-t kell csak haladnunk, amíg elérjük a helyi csúcsnak számító Bódis-hegy csúcsát. Egy fán találhatjuk meg a fehér háromszög (csúcs) jelzést és az igazoló kódot.

Pest megyei piros folytatása a Margitától

A csúcs meglátogatása után vissza indulunk ugyanezen az úton, majd a sárga sáv jelzést elhagyva a Margita csúcsa alatt a piros sávon indulunk tovább. kb. 200m innen már csak a Margita tetején található torony. Lefelé találkoztam egy turista csoporttal, épp a tavaly decemberi jegesedés utáni bedőlt fáktól szabadították meg az ösvényt. Ezen kívül az út során többször tájfutókkal is találkoztam.

A közelítőleg gerincúton ereszkedünk le a piros háromszög jelzésig, itt fordulunk balra az úton, ami először szintben indul, majd oldalazva indul le a domboldalon, hogy aztán pár száz métert követően a jobbra a völgybe vezető úton haladjon tovább. Ez a rész egyébként most nagyon hasonlított egy magas-hegyi szakaszra. Az út egy jól beazonosítható pontja a távvezetékek, amik alatt áthaladunk, kicsit jobbra egy bozótoson áthaladva vezet az utunk egy kerítésig, amely mentén indulunk tovább balra. Itt épp motorosokkal találkoztam, előtte egy túrabotos túrázóval is.

Lassan beérünk az Aranyos-patak völgyébe, ennek megfelelően homokosabbá vált az út, több helyen nagy tócsákat kellett kerülgetni, ahol épp nem kapáltak fel az utat a motorosok. A nem különösebben látványos szakasz elér egy az utunkat merőlegesen átszelő úthoz, itt már tudjuk, hogy a piros kereszt jelzés következik hamarosan jobbról. A Közepkori templomromot elhagyva, rátérünk most már egyértelműen a Babatvölgybe vezető útra. Itt épp A Lázár testvérek egyik jött szembe egy lóval és egy hölggyel, egyetlenként akik nem ereszkedtek le egy köszönés erejéig sem.

Az istállókastélyig letaposott, vagy részben aszfaltozott út vezet, onnan az M3 alatt aszfalt út vezet. az aluljárón áthaladva rögtön balra felfelé vezet út a turista pihenőig, ahol Pap Miska-kút is található. Sajnos a motorosok által kedvelt célpont lehet, alaposan felforgatva találtam a helyet, csakúgy, mint a Gudra-hegy felé vezető meredek ösvényt. Ha a Téli Margita 20km-es túrája erre fog vezetni, akkor csúszós résznek ígérkezik.

A Gudra-hegy csúcskövét láthatjuk az utunkról, kicsit még együtt haladunk a zöld kör turista jelzéssel, de aztán az erdősáv melletti úthoz érve mi a piros sávon haladunk tovább balra. Az út szinte nyílegyenesen vezet le a hegyről, ennek megfelelően egy egyenletes, meredek szakaszt találhatunk, ami levezet a piros kereszt és a Mária-út jelzésig. Ezek mentén jobbra fordulva kerüljük el az Incső városrészt, a Máriabesnyő lakóparkot. Az utunk a temető mellett a Máriabesnyői templom mellett vezet ki a 3-as számú főúthoz.

Az utunk egy gyalogátkelőn vezet a Máriabesnyői állomásra. Itt vasárnap sajnos nem találunk senkit. Ezt követően Gödöllő utcáin kanyargunk a piros jelzést követve, majd a Fáconoson keresztül ez Egyetem felé indulunk, és a vasúton a gyalogos hídon átkelve érkezünk meg. Itt szerezzük be Máriabesnyő és a Gödöllői szakasz végét jelző pecséteket.